Ondernemers hebben vaak de mond vol van service en klant is koning. Als je meer wilt doen dan je brood verdienen heb je daar niet veel aan.

Als reli-ondernemer doe je er goed aan om jezelf centraal te stellen. Maar dan niet je eigen behoeften of luimen, maar wat jij te geven hebt. Wat wil je betekenen? Hoe kun jij jezelf daarin ontwikkelen? En waar wil je aan bijdragen? Dat zijn belangrijke vragen.

Sinds 1997 ben ik zelfstandig. Nog steeds vraagt het moed om nee te zeggen tegen een opdracht, als ik merk dat ik het alleen voor de zekerheid of de centen zou doen. En nog steeds is het eng om nieuwe vragen of werkwijzen aan te gaan. Maar ik geloof vast dat als ik werk vanuit het verlangen ertoe te doen (en da’s hard werken), de rest vanzelf gaat.

*

Dit is mijn tip in De reli-ondernemer. Gids voor een heilzame business. Berne Media, auteurs: Greco Idema en Elze Riemer. Klik hier voor meer informatie.